Avem un doctorat. Ce facem cu el?

Acum vreo 20 de ani ma hotarasem sa schimb lumea aceasta cu un doctorat. Ma gandeam ca poate reusesc eu sa schitez o bursa pentru produse agricole, iar daca ambalez ideea intr-o teza de doctorat in marketingul din agribusiness, ma baga cineva in seama. Surpriza: cred ca mediul de afaceri nu prea vrea sa auda de ideile mediului academic! Nu ma mira acest lucru, fiindca studentii ajung destul de rar sa faca practica in companii, iar de profesori invitati de companii sa tina prezentari sau sa rezolve problemele complexe ale mediului de afaceri clar nu prea am auzit.

Totusi, trebuie sa recunosc ca poate a folosit doctoratul meu la ceva: un fost profesor, pe care il stimez, m-a invitat sa colaboram privind negocierea tarifelor Romaniei la aderarea in UE, dar am fost respins de Resursele Umane de la Ministerul Agriculturii fiindca nu aveam 5 ani “de stat”, adica de lucru la stat ­čÖé Altfel spus, un sut in fund, un pas inainte. Mi-am vazut eu frumos de viata si mi-am infiintat propria agentie de publicitate, iar restul este istorie.

Oricum, chiar nu cred ca meritam cei 10% in plus la salariu, daca lucram la stat, doar pentru ca am scris o lucrare de vreo 230 de pagini. Pe principiul acesta, jurnalistii si scriitorii trebuie sa fie intre cei mai bogati oameni din lume, nu-i asa? E adevarat, in unele societati mai asezate, oamenii carora le place sa scrie sunt recompensati chiar si cu sute de milioane de dolari, dar nu si la noi (e.g. J.K. Rowling).

Daca vrei sa activezi in mediul de afaceri, sincer, nu prea iti foloseste un doctorat, sa fim realisti! Poate doar sa epatezi un pic si, eventual, sa te lase ceilalti sa vorbesti putin mai mult decat media. Altfel, poate reprezenta chiar un dezavantaj fiindca interlocutorii te pot considera cam prea axat pe teorie, mai putin pe practica. Apropo, un fost coleg de facultate avea o vorba interesanta: “Cea mai buna practica este tot o teorie buna!

La finalul lucr─ârii mele de doctorat am ata┼čat dou─â propuneri de proiecte despre care consideram atunci ca ar putea ├«mbun─ât─â┼úi comunicarea ┼či transparen┼úa pe pia┼úa legumelor, cu scopul unei mai bune inform─âri a principalilor ÔÇťactoriÔÇŁ de pe pia┼ú─â.

Iata mai jos un fragment din lucrarea de doctorat, iar la final documentul complet, inclusiv un link de download al tezei in format PDF.

O mai bun─â informare va permite o mai bun─â planificare ┼či o cre┼čtere a produc┼úiei interne de legume, o ofert─â mai bun─â de legume pe tot parcursul anului, o sporire a eficien┼úei comercializarii legumelor, la specializarea legumicultorilor pe anumite produse prin identificarea unor pie┼úe de ni┼č─â etc.

Sistem centralizat de monitorizare a vânzărilor de legume în Capitală

Sistemul centralizat de monitorizare a v├ónzarilor de legume ├«n Capital─â urm─âre┼čte s─â colecteze ┼či disemineze informa┼úii privind v├ónzarea legumelor din Bucure┼čti.

Acest sistem ar putea gestiona informa┼úiile necesare produc─âtorilor ce ├«┼či comercializeaz─â produc┼úia ├«n pie┼úe ┼či comercian┼úilor de legume, fiind un flux continuu de informa┼úii ├«ntre Ministerul Agriculturii, agricultori  ┼či comercian┼úi, dar put├ónd fi accesate ┼či alte p─âr┼úi implicate sau interesate de comer┼úul cu legume.

Colectarea informa┼úiilor se poate face prin implementarea unor dispozitive electronice de ├«nregistrare a v├ónz─ârilor ├«n pie┼úele agroalimentare (gen case de marcat electronice) ┼či adaptarea sistemelor de raportare ale retailerilor ┼či a altor firme implicate ├«n comer┼úul cu legume la cerin┼úele informa┼úionale ale noului sistem de raportare propus.

Diseminarea informa┼úiilor utile agricultorilor ┼či comercian┼úilor (evolu┼úia pre┼úurilor, cantit─â┼úile comercializate etc) se poate face prin intermediul unor panouri electronice sau monitoare, amplasate in piete sau engrouri, prin publicarea periodica a unui raport pe Internet ┼či ├«n forma unei bro┼čuri distribuite gratuit, ori prin accesarea, contra cost, a unei baze de date actualizat─â zilnic pe Internet, ce con┼úine toate aceste informa┼úii.

Aceast─â infrastructur─â ar fi util─â ┼či chiar si administratorilor pie┼úelor pentru a comunica mai eficient aspecte administrative cu administra┼úia pie┼úelor de sector.

Posibili parteneri :

  • Ministerul de Finan┼úe (va avea o mai bun─â eviden┼ú─â a produc─âtorilor ┼či comercian┼úilor de produse agroalimentare);
  • Ministerul Agriculturii (informa┼úii statistice precise privind comer┼úul cu am─ânuntul din pie┼úe, consumul ┼či necesarul de produc┼úie pentru anii urm─âtori) ;
  • Universitatea de ┼×tiin┼úe Agronomice ┼či Medicin─â Veterinar─â Bucure┼čti (universitatea  avea acces la informa┼úii actuale ┼či utile profesorilor ┼či studen┼úilor pentru a analiza tendin┼úele pie┼úei legumelor ┼či fructelor din Capital─â);
  • Asocia┼úiile de produc─âtori ┼či marketing agricol (identificarea zonelor ├«n care se pot comercializa ├«n condi┼úii de profit maxim anumite categorii de produse);
  • Prim─âriile de sector ┼či Administratia Pie┼úelor fiec─ârui sector (eviden┼úa mai bun─â privind num─ârul ┼či identitatea comercian┼úilor de produse agroalimentare ├«n pie┼úe) ;
  • Administra┼úia pie┼úei – public─â sau privat─â (poate avea o eviden┼ú─â bun─â privind v├ónzarile de legume ┼či fructe a celor care au ├«nchiriat tarabele);
  • Produc─âtorii si/sau comercian┼úii (eviden┼úa zilnic─â a v├ónz─ârilor, detaliat─â pe categorii ┼či produse);
  • Consumatorii (bonuri la cump─ârarea produselor)
  • Firma care s─â realizeze, implementeze ┼či ofere service-ul sistemului (hardware ┼či software).

Sistemul

Hardware (ex. pentru pieţele agroalimentare)

  • servere ├«n fiecare pia┼ú─â agroalimentara din capital─â ┼či un server central ├«n cadrul Ministerului Agriculturii,
  • console separate la fiecare tarab─â la care se comercializeaz─â produse agroalimentare,
  • sisteme de transmisie date wireless,

Software

  • baza de date care s─â standardizeze produsele comercializate ├«n pie┼úele agroalimentare ┼či s─â ├«nregistreze pre┼úurile la care produsele au fost v├óndute ┼či orele, cu referire la v├ónz─âtor, pia┼úa, categorie de produs, produs, calitate, cantitate, pre┼ú, or─â etc.

Investiţie

Program SAPARD sau PHARE ┼či fonduri Ministerul Agriculturii, Administra┼úia Pie┼úelor, Ministerul de Finan┼úe, care vor asigura suma necesar─â ┼či personal calificat. Proiectul ar putea fi realizat ┼či prin implicarea profesorilor ┼či studen┼úilor USAMV ├«n managementul proiectului.

Cheltuieli (sume aproximative)

  • managementul proiectului  30.000 euro
  • num─ârul aproximativ de console 15.000 bucati x 20 euro = 300.000 euro
  • infrastructura (cabluri, switchuri etc.) 50 piete x  1000 euro= 70.000 euro
  • servere pie┼úe 50 piete x 1.000 euro = 50.000 euro
  • server central 50.000 euro
  • realizare soft 25.000 euro
  • administrare sistem 10.000 euro lunar
  • preg─âtire/informare utilizatori sistem 
  • conectare re┼úea pie┼úe / Internet ÔÇô wireless sau re┼úeaua fix─â de telefonie 

Totalul cheltuielilor poate dep─â┼či suma de 500 mii euro.

Proiectul poate fi planificat ┼či implementat ├«n aproximativ 1-2 ani.

Bursa agricol─â de legume pe Internet

Portal web ├«n cadrul c─âruia s─â func┼úioneze o burs─â online a legumelor. Portalul poate func┼úiona ca interfa┼ú─â ├«ntre principalii participan┼úi de pe pia┼úa legumelor, av├ónd un rol de burs─â ┼či de informare privind evolu┼úia pie┼úei output-urilor ┼či input-urilor (finan┼ú─âri, semin┼úe, chimicale etc.), iar introducerea ┼či transmiterea informa┼úiilor c─âtre utilizatori a datelor se poate face prin Internet sau SMS (telefonul mobil). Consider esen┼úial─â utilizarea telefoanelor mobile ├«n cadrul acestei burse fiindc─â permit o mobilitate maxim─â, iar majoritatea participan┼úilor ├«n aceast─â filiera, a legumelor, de┼úin telefoane mobile sau ├«┼či pot achizi┼úiona la pre┼úuri convenabile aceste dispozitive.

Website-ul poate fi sus┼úinut financiar, ├«n primele etape ale dezvolt─ârii, timp de 2-3 ani, prin finan┼úarea dintr-un fond Sapard ┼či prin investi┼úia f─âcut─â de catre un investitor, iar ulterior, proiectul ├«┼či poate acoperi cheltuielile din reclam─â ┼či tarifele percepute la introducerea ├«n bazele de date a informa┼úiilor prin intermediul telefoniei mobile (SMS), v├ónzarea de studii de pia┼ú─â ┼či date statistice etc.

Necesarul estimat pentru implementarea acestui proiect este de aproximativ 100 mii euro, incluz├ónd la cheltuieli: banii necesari pentru managementul proiectului ┼či cheltuielile de personal, realizarea portalului, promovarea portalului, administrarea portalului ┼či alte cheltuieli. Acest proiect se poate realiza ├«n aproximativ 6 luni de zile, iar promovarea ┼či acceptarea de c─âtre pia┼úa poate s─â dureze ├«ntre 2-5 ani.

Un exemplu interesant ├«n privin┼úa realiz─ârii unei burse online cu produse agricole este implementat de c─âtre societatea Altosonic S.A., la adresa de web http://www.bursaagricola.ro, ├«nca din anul 2002, unde sunt prezentate┬á cota┼úiile lunare ale pre┼úurilor la diverse categorii de produse agricole, cereri de v├ónzare ┼či cump─ârare care con┼úin multe informa┼úii privind produsele oferite sau c─âutate, inclusiv privind condi┼úiile de livrare. Aceast─â burs─â nu este ├«nc─â utilizat─â de c─âtre principalii actori din pia┼ú─â, iar principalele motive pot fi:

  • lipsa interesului marilor produc─âtori sau engrosi┼čti ├«n a ├«┼či face publice pre┼úurile sau afacerile ├«n general;
  • slaba preg─âtire ┼či dotare cu mijloace de comunicare online a celor implica┼úi ├«n filiera legumelor;
  • insuficien┼úa promovare a acestui proiect etc.

Sistemul este c─âutat, ├«n prezent, ├«n special, de micii produc─âtori sau comercian┼úi, dar consider c─â pe m─âsura ce proiectul va fi mai mult mediatizat, iar cei implica┼úi ├«n filiera legumelor ├«i vor identifica avantajele (informare ┼či comunicare ├«n timp real), acesta se va putea dezvolta la adev─âratul poten┼úial.

O alt─â ini┼úiativ─â in aceast─â privinta este portalului agricultura-ecologica.ro, care promoveaz─â ÔÇťo pia┼ú─â virtual─â destinat─â oric─ârui v├ónz─âtor, cump─âr─âtor sau curios despre produsele ecologice de orice felÔÇŁ.

Acest portal ┼či-a stabilit ca misiune furnizarea ┼či ├«ntre┼úinerea unei platforme de tranzac┼úionare on-line, orientat─â pe pia┼úa produselor ecologice din Romania ┼či nu numai, precum ┼či de a facilita construirea de noi rela┼úii de afaceri ├«ntre membrii portalului.

Genul acesta de proiecte pot fi foarte benefice pentru micii produc─âtori care nu dispun de bugete ├«nsemnate de marketing, iar dac─â portalul este promovat corect ├«n ┼úar─â ┼či ├«n str─âin─âtate ar putea conduce ├«n viitorul apropiat la o cre┼čtere major─â a cererii interne ┼či externe de produse de acest fel ┼či va contribui la succesul produc─âtorilor rom├óni certifica┼úi pe pie┼úele interne ┼či externe.

Un avantaj oferit utilizatorilor este faptul c─â permite o transparen┼ú─â sportit─â ├«n privin┼úa pre┼úurilor ┼či a ofertelor de pe pia┼ú─â, ajut├ónd pe cei implica┼úi s─â identifice clien┼úi ┼či furnizori ├«n timp real.

Portalul ofer─â ┼či anumite avantaje, iar dintre principalele facilit─â┼úi pe care le ofer─â portalul agricultura-ecologica.ro, gratuit, sunt:

  • traducerea direct─â ┼či instantanee a ofertelor de cump─ârare ┼či de v├ónzare din limba rom├óna ├«n limba englez─â, chiar din momentul public─ârii lor, prin simpla utilizare a unor c├ómpuri predefiniteÔÇŁ. Acest modul se dore┼čte dezvoltat prin ad─âugaugarea de liste de termeni pentru ├«nc─â 5 limbi (olandez─â, german─â, francez─â, italian─â ┼či spaniol─â);
  • conversia simultan─â si automat─â a pre┼úurilor ├«n EUR, USD ┼či RON;
  • Buletin Informativ periodic precum ┼či acces la ┼čtiri din agricultur─â;
  • Site-ul poate fi folosit ca lexicon rom├ón-englez ├«n sprijinul comunic─ârii de catre fermieri a ofertelor de produse agricole ├«n 2 limbi simultan;
  • Pentru organisme de certificare, inspectori si fermieri portalul ofera un sistem automat de management a informatiilor din ferm─â, accesibil de pe internet ┼či care ajut─â la evaluarea instantanee a neconformit─â┼úilor cu standardele. Acest sistem ofer─â posibilitatea realizarii de prognoze si sinteze privind productia agricola ecologica.

Proiectul, dup─â informa┼úiile oferite de managementul acestui proiect, se bucur─â de succes, printre utilizatorii ├«nregistrati ├«n sectiunea “comercian┼úi” se reg─âsesc deja companii din Olanda, Italia ┼či Marea Britanie.

Majoritatea vizitatorilor online ai acestui portal, agricultura-ecologica.ro, provin din Rom├ónia, Statele Unite, Germania, Olanda, Marea Britanie, Italia, Fran┼úa, Spania, Austria, dar ┼či din Japonia (HotNews.ro, Varza si internet , Joi, 3 noiembrie. 2005).

Pentru ca un proiect de acest gen, bursa online a produselor agricole, s─â se dezvolte este necesar─â cooptarea in sistem a c├ótorva produc─âtori de talie mijlocie, retaileri ┼či transportatori s─â ├«nceap─â s─â utilizeze sistemul ├«n mod constant, zilnic, oper├ónd ├«n timp real modific─ârile (cerere sau ofert─â) prin introducerea datelor  actualizate. ├Än aceast─â privin┼ú─â se pot utiliza ┼či dispozitive gen PDA si conexiuni wireless, pentru a permite tuturor celor implica┼úi ├«n pia┼ú─â s─â fie la curent cu orice modific─âri de ultim─â or─â privind pre┼úurile. Corectitudinea ├«nscrierilor acestor informa┼úii trebuie s─â fie maxim─â, iar ├«n cazul public─ârii de c─âtre anumi┼úi v├ónz─âtori sau cump─âr─âtori a unor oferte sau cereri fictive, ace┼čtia trebuie s─â fie sanctionati corespunzator si chiar exclu┼či din sistem pe perioade determinate sau nedeterminate.

├Än prima etap─â a lans─ârii proiectului este necesar─â colectarea ┼či introducerea manual─â a pre┼úurilor ┼či cantit─â┼úilor cerute sau oferite pe pia┼ú─â, iar pe m─âsura ce utilizatorii sistemului con┼čtientizeaz─â beneficiile ob┼úinute, s─â completeze formularele de cerere sau ofert─â:

  • prin Internet,
  • prin intermediul telefonului mobil (SMS- standardizat),
  • prin intermediul unui operator telefonic (contra cost/minut/anunu┼ú),
  • sau chiar prin taloane po┼čtale decupate din reviste sau primite prin po┼čt─â.

Pentru a verifica gradul de interes al partenerilor din cadrul acestui sistem, v─âd necesar─â si introducerea unei taxe anuale sau lunare de participare, verificare a participan┼úilor ├«n cadrul bursei, dar ┼či o bun─â standardizare a produselor comercializate, pentru a oferi v├ónz─âorilor ┼či cump─âr─âtorilor un limbaj comun de comunicare (ex. calibru produse, calitate, data livrare, transport, pret etc.).

Daca sunt curiosi care vor sa citeasca toata teza, iata la acest link documentul complet (230 de pagini).


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s